My Pregnancy Journey: Stay Happy! (Bilingual)

Hello folks! I feel like writing about my pregnancy journey, as I realized I haven’t. Plus, I have some pregnant friends who also asked me about my pregnancy. I hope this writing can help you to see another perspective of people’s pregnancy journies.

My Pregnancy Journey

After celebrating our first wedding anniversary, we finally decided to give it a try. We wanted to have a baby after being married for (at least) a year. We were not in a rush: we wanted to enjoy our time without baby first. Thank God, I got pregnant right away. Phew!

Some people supersticiously kept warning me, “don’t post-pone your pregnancy, it would be hard for you to get pregnant, if you do that...” I just replied to them with smile. I understand that they meant well, I thank them for their care, however I was not really worried about that, I honestly thought God will give me a baby if it is my time to have a baby. If not, maybe God thought I would be happier if it’s just me and my Husband, which we didn’t mind. I was not scared at all, maybe because I’ve seen people who have been in love with each other until they are old, even without kids.

Anyway, I actually planned the date of ‘the baby making’. I tried to match my baby’s birth month with my birthday, as I wished to have a libra baby, just like myself, and so I could celebrate our birthdays together in September (we can share birthday cakes, lol), and I thought it would be easier to handle them, because I know how to handle myself. Ha! However, Izzy was born 2 weeks after my birthday, in October. I missed it, but still Libra though! (If you think I’m into zodiac and believe in that 100%, nah! Not really. But I do believe that the personality has the ‘red thread’ or similarities, based on my personal experience, Libras are mostly friendly and easy going).

During my pregnancy, I tried to be more selective of what I heard and read. I preferred to use an application called ‘Bump’, and read the information there. It was so useful, and I didn’t search about negative information to avoid pregnancy stress. I followed my obgyn’s advice and suggestions, and tried not to put the negative thoughts from outside into my head. I wanted to enjoy the pregnancy and stay happy for the sake of my health and my baby’s health.

My Pregnancy Journey: Surprise!

After the second test, to ensure that it was positive, I decided to give a surprise to Daddy. I had to hold myself and keep it secret for 2 weeks and gave the result as one of his Valentine’s gifts. His reaction was so precious! I have it recorded, but only for private purpose. 

We went to Bandung to celebrate our early baby moon on the Valentine’s weekend, which was fun, but also not fun. I got food poisoning from the street-seller’s strawberries. It was my fault, when he offered me to taste it whether it was sweet enough or not, I took one strawberry and realized that it was not washed beforehand. I vomited so much the day after, got a fever, nausea, diarrhea and lost some weight. I didn’t even enjoy my stay at one of the best hotels in Bandung due to that sickness. And you know what? I even had trauma for months after: every time I saw strawberries, or even the pictures of my Bandung trip, they made me sick and I wanted to puke. Gah!

My Pregnancy Journey: Sickness
FYI, I wore full make-up in these pictures, because I intended to take pictures of our holiday, but failed due to being sick all of a sudden.

Throughout my pregnancy, I don’t recall having any food that caused nausea, it was only strawberries that triggered me. For instance, some friends of mine hated the smell of cooked rice, or despised the smell of bananas one week, but then loved them the week after. I disliked the smell of genuine leather, which was weird, because that’s actually one of my favorite smells. I had to hold my breath every time I opened my purse. I even left it with my bag, and prefered to take my money out when I was looking for lunch at work. I just couldn’t. 

I didn’t really have forbidden food. Normally I eat any food, even during my pregnancy - I tried to eat fewer snacks with MSG, and raw food (although I still cheated sometimes). I basically still ate like myself previously, before I got pregnant. On that note, I never really had cravings per se. Some people have normal cravings, like durian, chocolate, or honey, or whatever, others want chocolate and tuna. I never really got that, except maybe for a while I had a lot of unripe mango with sweet soy sauce and chili (in Indonesia this is called Rujak). Daddy Bear had to go out often to find the freshest mangos. Maybe it was the only craving.

I always love to eat more fruits and veggies. In fact, fruit soup was the only food I could take when I was hospitalized for almost a week due to Hyperemesis Gravidarum (I vomited a lot). I couldn’t even drink water. 

My Pregnancy Journey: Hospitalized

I took sick leave from work, and had bedrest for a week. Speaking of work, I still went to work during my pregnancy, until 2 days before I gave birth to Izzy. 

After I passed my nausea weeks (first trimester), I felt more energized, and I attended pregnancy exercise classes, plus I walked a lot. I even went to Bali by myself when I was 5 months pregnant (Daddy couldn’t come due to work), had a baby moon in Bali again (that time with Daddy and parents in law - I was 6 and a half months pregnant), and we also flew to Hongkong (7 months pregnant). I walked alone around HK for days when Daddy was busy with his studies and seminars.

My Pregnancy Journey: Babymoon-ing!
When I was back to myself with full energy, no more sickness. I started wearing a little bit of make up again which I also hated to wear during the last weeks of my first trimester. Some people at work didn’t realize that I was pregnant until my belly was 8 months, I still walked fast like I normally do, I sometimes wore oversized comfy clothes, and my belly was hidden under my desk. But on the last week of my pregnancy (9 months), I started walking slowly and I felt like my body started to feel weaker: it was almost time! I still went out for *Arisan with my friends though, a day before giving birth. As my Husband always says, I only can stop moving and thinking when I’m sleeping. Lol.

*Arisan: Indonesian tradition, when we collect the same amount of money every month from everyone, and lot one name.

People who met me were nice, and always tried to guess the gender of my baby. Some of them said that I had a baby boy because my belly was pointy, and I didn’t look pregnant from the back. Some people guessed it was a baby girl, because they said I looked like I was ‘glowing’ during my pregnancy. Lol. Some people even had crossed ideas, they thought it was a baby girl since my belly was pointy, etc. Anyway, I don’t believe that kind of thing. I guess the belly shape depends on our body shape or posture.

On the due date of my labor, I didn’t even know that my baby was ready to get out. I didn’t really feel any pain whatsoever. My baby was already dropping lower into my pelvic cavity, the obgyn was worried if the baby’s feet were kicking out (Yes, she was fully breech, that was the reason why I had a C-section). I was even on the first stage of active labor. My obgyn said my pain tolerance is quite high, that was why I still couldn’t feel the intense contractions. Thank God, the labor process went well - although they had to add the dose of the anasthesia (spinal injection), since I still could feel the pain of the blade when they cut my lower belly. It made me sleep during the labor. I cryptically saw they put my baby on my chest, then I fell asleep again. I had to stay for 3 nights at the hospital during the recovery.

My labor, my baby, my lovely familyIzzy’s weight was 3,4 kg, her length was 52 cm. That was why some people thought I had twins. She was quite big for my tiny body. :3 


Izzy Bear was born on 8-10-18, I deliberately chose a good date. I almost gave birth on the night before (around 11 PM) due to the intense contractions, however I was lucky that my baby was born on the date that I had planned for, and at the exact hour 8:10 AM. The photographer that I hired was the one who told me about the labor time. It was actually scheduled 30 minutes earlier, but my obgyn had to do an emergency labor, therefore she was 30 minutes late on my schedule, which was fine. We got good numbers!



Thank you for reading my writing! x

——————————

Halo teman-teman! Saya merasa ingin menulis tentang perjalanan kehamilan saya, karena saya sadar saya belum pernah menulisnya. Ditambah lagi, saya punya beberapa teman hamil yang juga bertanya tentang kehamilan saya. Saya harap tulisan ini dapat membantu kamu melihat perspektif lain dari jurnal kehamilan orang.

Setelah merayakan ulang tahun pernikahan pertama kami, kami akhirnya memutuskan untuk mencobanya. Kami ingin memiliki bayi setelah menikah selama (setidaknya) setahun. Kami tidak terburu-buru: kami ingin menikmati waktu tanpa bayi terlebih dahulu. Terima kasih Tuhan, saya langsung hamil. Fiuh!

Beberapa orang bertakhayul terus memperingatkan saya, "jangan menunda kehamilan kamu, nanti kamu akan sulit untuk hamil, jika kamu melakukan itu..." Saya hanya menjawab mereka dengan tersenyum. Saya mengerti bahwa mereka bermaksud baik, saya berterima kasih kepada mereka untuk perhatian mereka, namun saya tidak benar-benar khawatir tentang itu, saya jujur ​​berpikir Tuhan akan memberi saya seorang bayi jika ini adalah waktu saya untuk memiliki bayi. Jika tidak, mungkin Tuhan berpikir saya akan lebih bahagia jika hanya saya dan suami saya, yang mana waktu itu kami tidak masalah. Saya tidak takut sama sekali, mungkin karena saya telah melihat orang-orang yang masih saling mencintai sampai mereka tua, bahkan tanpa anak-anak.

Ngomong-ngomong, saya sebenarnya merencanakan tanggal 'pembuatan bayi'. Saya mencoba mencocokkan bulan kelahiran bayi saya dengan ulang tahun saya, karena saya ingin memiliki bayi libra, seperti saya sendiri, dan supaya saya dapat merayakan ulang tahun kami bersama di bulan September (kami dapat berbagi kue ulang tahun, hahaha), dan saya pikir akan lebih mudah menanganinya, karena saya tahu cara menangani diri saya. Ha! Namun, Izzy lahir 2 minggu setelah ulang tahun saya, pada bulan Oktober. Saya meleset, tapi tetap saja Libra! (Jika kamu pikir saya sangat mengikuti zodiak dan percaya 100%, ga! Tidak juga. Tetapi saya percaya bahwa kepribadian memiliki 'benang merah' atau kesamaan, berdasarkan pengalaman pribadi saya, Libra kebanyakan ramah dan mudah bergaul).

Selama kehamilan saya, saya mencoba untuk lebih selektif dari apa yang saya dengar dan baca. Saya lebih suka menggunakan aplikasi bernama 'Bump', dan membaca informasi di sana. Itu sangat berguna, dan saya tidak mencari informasi negatif untuk menghindari stres kehamilan. Saya mengikuti saran dan masukan dokter kandungan saya, dan berusaha untuk tidak memasukkan pikiran negatif dari luar ke dalam kepala saya. Saya ingin menikmati kehamilan dan tetap bahagia demi kesehatan saya dan kesehatan bayi saya.

Setelah tes kedua, untuk memastikannya positif, saya memutuskan untuk memberi kejutan kepada Daddy. Saya harus menahan diri dan merahasiakannya selama 2 minggu dan memberikan hasilnya sebagai salah satu hadiah Valentine untuknya. Reaksinya sangat berharga! Saya sudah merekamnya, tetapi hanya untuk tujuan pribadi.

Kami pergi ke Bandung untuk merayakan bulan bayi awal kami di akhir pekan Valentine, yang menyenangkan, tetapi juga tidak menyenangkan. Saya keracunan makanan dari stroberi penjual jalanan. Itu salah saya, ketika dia menawari saya untuk mencobanya apakah itu cukup manis atau tidak, saya mengambil satu stroberi dan menyadari bahwa itu tidak dicuci sebelumnya. Saya muntah sangat banyak sehari setelahnya, mengalami demam, mual, diare dan kehilangan berat badan. Saya bahkan tidak menikmati masa tinggal saya di salah satu hotel terbaik di Bandung karena sakit itu. Dan tahu ga? Saya bahkan mengalami trauma selama berbulan-bulan setelahnya: setiap kali saya melihat stroberi, atau bahkan foto-foto perjalanan saya di Bandung, mereka membuat saya sakit dan saya ingin muntah. Ya Tuhan!

(Lihat foto di atas) Sekedar info, saya memakai make-up penuh di foto-foto ini, karena saya bermaksud berfoto untuk liburan kami, tetapi gagal karena tiba-tiba sakit.

Sepanjang kehamilan saya, saya tidak ingat ada makanan yang menyebabkan mual, hanya stroberi yang memicu saya. Misalnya, beberapa teman saya membenci bau nasi yang dimasak, atau membenci bau pisang seminggu, tetapi kemudian menyukainya seminggu kemudian. Saya tidak menyukai aroma kulit asli, yang mana itu aneh, karena itu sebenarnya salah satu aroma favorit saya. Saya harus menahan nafas setiap kali membuka dompet. Saya bahkan meninggalkannya dengan tas saya, dan lebih suka mengeluarkan uang ketika saya sedang mencari makan siang di tempat kerja. Saya tidak bisa aja.

Saya tidak benar-benar memiliki makanan terlarang. Biasanya saya makan makanan apa pun, bahkan selama kehamilan saya - saya mencoba makan lebih sedikit camilan dengan MSG, dan makanan mentah (meskipun kadang-kadang saya masih bandel). Saya pada dasarnya masih makan seperti diri saya sendiri sebelumnya, sebelum saya hamil. Catatan, saya tidak pernah benar-benar mengidam. Beberapa orang memiliki keinginan mengidam yang normal, seperti durian, cokelat, atau madu, atau apa pun, yang lain menginginkan cokelat dan tuna. Saya tidak pernah benar-benar mengalaminya, kecuali mungkin untuk sementara waktu saya memiliki banyak mangga mentah dengan kecap manis dan cabai (di Indonesia ini disebut Rujak). Daddy Bear sering keluar untuk mencari mangga segar. Mungkin hanya itu ngidamnya.

Saya selalu suka makan lebih banyak buah dan sayuran. Kenyataannya, sup buah adalah satu-satunya makanan yang dapat saya konsumsi ketika saya dirawat di rumah sakit selama hampir satu minggu karena Hyperemesis Gravidarum (saya sering muntah). Saya bahkan tidak bisa minum air.

Saya mengambil cuti sakit dari kantor, dan beristirahat selama seminggu. Berbicara tentang pekerjaan, saya masih pergi bekerja selama kehamilan saya, sampai 2 hari sebelum saya melahirkan Izzy.

Setelah saya melewati minggu-minggu mual saya (trimester pertama), saya merasa lebih berenergi, dan saya menghadiri kelas-kelas latihan kehamilan, plus saya banyak berjalan. Saya bahkan pergi ke Bali sendiri ketika saya hamil 5 bulan (Daddy tidak bisa ikut karena bekerja), kami juga berbulan bayi di Bali lagi (waktu itu dengan Daddy dan kedua mertua - saya hamil 6 setengah bulan), dan kami juga terbang ke Hongkong (hamil 7 bulan). Saya berjalan sendirian di sekitar HK selama berhari-hari ketika Daddy sibuk dengan studi dan seminarnya.

Ketika saya kembali ke diri saya dengan energi penuh, tidak ada lagi mual. Saya mulai memakai sedikit make up lagi yang juga saya benci untuk mengenakannya selama minggu-minggu terakhir trimester pertama saya. Beberapa orang di tempat kerja tidak menyadari bahwa saya hamil sampai perut saya 8 bulan, saya masih berjalan cepat seperti biasanya, saya terkadang mengenakan pakaian gombrong nyaman, dan perut saya tersembunyi di bawah meja saya. Tetapi pada minggu terakhir kehamilan saya (9 bulan), saya mulai berjalan perlahan dan saya merasa tubuh saya mulai terasa lebih lemah: sudah hampir waktunya! Saya masih pergi keluar untuk Arisan dengan teman-teman saya sih, sehari sebelum melahirkan. Seperti yang selalu dikatakan suami saya, saya hanya bisa berhenti bergerak dan berpikir ketika saya tidur. Hahaha.

Orang-orang yang bertemu saya baik, dan selalu mencoba menebak jenis kelamin bayi saya. Beberapa dari mereka mengatakan bahwa saya memiliki bayi laki-laki karena perut saya runcing, dan saya tidak terlihat hamil dari belakang. Beberapa orang mengira itu adalah bayi perempuan, karena mereka mengatakan saya terlihat seperti 'bersinar' selama kehamilan saya. Hahaha. Beberapa orang bahkan memiliki ide yang bersilangan, mereka mengira itu adalah bayi perempuan karena perut saya runcing, dll. Lagi pula, saya tidak percaya hal semacam itu. Saya rasa bentuk perut tergantung pada bentuk atau postur tubuh kita.

Pada tanggal waktu persalinan saya, saya bahkan tidak tahu bahwa bayi saya siap untuk keluar. Saya tidak merasakan sakit sama sekali. Bayi saya sudah jatuh lebih rendah ke dalam rongga panggul saya, obgyn khawatir jika kaki bayi menendang keluar (Ya, dia benar-benar sungsang, itulah alasan mengapa saya menjalani operasi caesar). Saya bahkan berada pada tahap pertama persalinan aktif. Dokter kandungan saya mengatakan toleransi rasa sakit saya cukup tinggi, itu sebabnya saya masih tidak bisa merasakan kontraksi yang intens. Terima kasih Tuhan, proses persalinan berjalan dengan baik - walaupun mereka harus menambah dosis anasthesia (injeksi tulang belakang), karena saya masih bisa merasakan sakitnya mata pisau ketika mereka memotong perut bagian bawah saya. Itu membuat saya tidur selama persalinan. Dengan samar saya melihat mereka meletakkan bayi saya di dada saya, lalu saya tertidur lagi. Saya harus menginap selama 3 malam di rumah sakit selama masa pemulihan.

(Lihat foto di atas) Berat Izzy waktu lahir 3,4 kg, panjangnya 52 cm. Makanya beberapa orang yang mengira saya hamil anak kembar. Dia agak besar untuk ukuran badan saya yang kecil. :3

Izzy Bear lahir pada tanggal 8-10-18, saya sengaja memilih tanggal yang cantik. Saya hampir melahirkan pada malam sebelumnya (sekitar jam 11 malam) karena kontraksi yang hebat, namun saya beruntung bayi saya lahir pada tanggal yang telah saya rencanakan, dan tepat jam 8:10 pagi. Fotografer yang saya sewa adalah orang yang memberi tahu saya tentang waktu melahirkan. Hal itu sebenarnya dijadwalkan 30 menit sebelumnya, tetapi dokter kandungan saya harus melakukan persalinan darurat, makanya dia terlambat 30 menit pada jadwal saya, yang mana kami oke-oke saja. Karena kami mendapat angka bagus!

Terima kasih telah membaca tulisan saya! x

Comments