My Parenting Journey: Positive Affirmation (Bilingual)

Hey again!

It’s a bit hard for me to cook or run some errands when Izzy is awake, let alone write. She always wants me to play with her or at least to pick her up. Izzy said: “Mommy, mommy, let’s play together!” or “Mommy, mommy, let’s dance together!”. How cute! But not so cute after all, when you can’t even get anything else done! Even when I was in the middle of washing the dishes, she took my hand, and tried to pull me to follow her. At that point, I normally postpone the washing up, and follow her into her room. Otherwise she will give me a little hard time; she will start giving me her whiny voice, she will hug my legs like a little monkey, push me away from the kitchen sink, and keep calling mommy, mommy. She always wants my attention, she likes to have an audience, and definitely needs a friend to play with.

Izzy Bear was asleep when I had a conversation with my fellow parent friend a week ago. My friend asked my opinion about our mutual friends’ characters, as well as her own character, as she knows that I like observing people’s characters. She asked me whether her childhood affected her self-esteem, and is perhaps why she is lacking confidence. She then told me that she never had any compliments or support from her parents during her childhood, whether it was about her look or the hobby she loved. I then recalled about my childhood: my mom was always there to support me, and put me in the competitions. She was my mentor, however she did not give compliments easily. As for my dad, he was more full of affection, yet he was not the type of dad who was always there physically to support us, or to shower us, to help changing our clothes when we were kids. But he was always there to ‘mentally’ support us. That’s why I always remember how I was also loved by him.

I wasn’t the prettiest kid in the neighborhood, but I always got attention from many people, I guess it was because of my dad’s position at work. He was everyone’s boss at his office. I didn’t get many compliments about my looks, but everybody seemed to like me - they said I was a smart kid. When I was a kid, my dad was the one who always gave me positive affirmation, calling me “my beautiful daughter”, or “clever girl”, “you can do it!”, especially when I put some effort and achieved something, but it was never over the top. I feel like that was one of the reasons I have the confidence in me. Even when I was a teenager, I was a bit of a tomboy, I always had short hair, I didn’t do make up to school like most of teenagers did. But my dad was the one who always texted me “Good morning, my beautiful daughter...”. He also complimented me that I’m a smart girl, and so on. :’) On the other hand, my mom did not give me compliments as often; she was a tough cookie, but she gave me compliments on the effort I put, and when I eventually achieved something. Both of my parents also taught me that it’s okay to lose sometimes when I did not win the competition for the first time after winning so many times. They were there to lift me up, either physically or mentally.

Izzy, Our Dancing Princess
Being a (quite) new mom, I have been trying to help Izzy in building her confidence. She has been dancing since she was a baby, but I noticed that as she grew a little bit older, she turned to be a bit shy, especially when we put all the attention on her. For example, when we watched her dancing, and when we tried to dance together with her, she did not appreciate it. She gave us an angry reaction, and stopped. I learned that was how she reacted when she was shy. I told daddy not to stare at her directly when we watch her dancing, just don’t give her all the attention, give her some space first. If we want to dance with her, just dance, but don’t show all the attention to her, act like it’s a normal, fun thing to do, and it works! Now, she is not shy dancing with us anymore! I can ask her whether she wants to dance or not, she shows me her moves, I cheer for her, and she even asked me to dance together.

Mommy and Izzy Are Dancing Together

My conclusion is it’s good to give positive affirmation to our kids, especially when our kids put some effort into something. We show them some appreciation on the efforts they make, and give them compliments when they achieve something. Teach them to value the process. We can achieve something if we keep practicing and must persevere despite all obstacles.

Reminder for us: Keep being an open book, and a glass-half-full person. Keep reading more books, watching more videos, asking our friends, etc, anything that can help us to learn more. But one thing to remember, we need to stay humble. Because parents who think that they are better than the other parents is the ugly trait. ;) Good luck for all of us!

——————————

Hai lagi!

Agak sulit bagi saya untuk memasak atau menjalankan beberapa tugas saat Izzy bangun, apalagi menulis. Dia selalu ingin saya bermain dengannya atau setidaknya mengangkatnya. Izzy berkata: "Mommy, mommy, ayo bermain bersama!" atau “Mommy, mommy, ayo menari bersama!”. Lucunya! Tapi bagaimanapun juga tidak terlalu lucu, ketika kamu bahkan tidak bisa menyelesaikan hal lain! Bahkan ketika saya sedang mencuci piring, dia memegang tangan saya, dan mencoba menarik saya untuk mengikutinya. Pada saat itu, saya biasanya menunda cuci piring, dan mengikutinya ke kamarnya. Jika tidak, dia akan memberi saya sedikit waktu sulit; dia akan mulai memberi saya suara cengengnya, dia akan memeluk kaki saya seperti monyet kecil, mendorong saya menjauh dari wastafel dapur, dan terus memanggil mommy, mommy. Dia selalu menginginkan perhatian saya, dia suka memiliki penonton, dan pastinya membutuhkan teman bermain.

Izzy Bear sedang tidur ketika saya mengobrol dengan sesama teman yang juga orang tua seminggu yang lalu. Teman saya menanyakan pendapat saya tentang karakter teman kami, serta karakternya sendiri, karena dia tahu bahwa saya suka mengamati karakter orang. Dia bertanya kepada saya apakah masa kecilnya mempengaruhi rasa percaya dirinya, dan mungkin itulah sebabnya dia kurang percaya diri. Dia kemudian mengatakan kepada saya bahwa dia tidak pernah mendapat pujian atau dukungan dari orang tuanya selama masa kecilnya, apakah itu tentang penampilannya atau hobi yang dia sukai. Saya kemudian teringat tentang masa kecil saya: ibunda saya selalu ada untuk mendukung saya, dan memasukkan saya ke dalam kompetisi. Dia adalah mentor saya, namun dia tidak memberikan pujian dengan mudah. Adapun ayah saya, dia lebih penuh kasih sayang, namun dia bukan tipe ayah yang selalu ada secara fisik untuk mendukung kami, atau untuk memandikan kami, untuk membantu mengganti pakaian kami ketika kami masih kecil. Tapi dia selalu ada untuk 'secara mental' mendukung kami. Itu sebabnya saya selalu ingat bagaimana saya juga dicintai olehnya.

Saya bukanlah anak tercantik di lingkungan saya, tetapi saya selalu mendapat perhatian dari banyak orang, saya kira itu karena posisi ayah saya di tempat kerja. Dia adalah bos semua orang di kantornya. Saya tidak mendapatkan banyak pujian tentang penampilan saya, tetapi semua orang sepertinya menyukai saya - mereka bilang saya anak yang cerdas. Ketika saya masih kecil, ayah saya adalah orang yang selalu memberi saya afirmasi positif, memanggil saya "anak perempuanku yang cantik", atau "gadis pintar", “kamu pasti bisa!”, terutama ketika saya berusaha dan mencapai sesuatu, tetapi itu tidak pernah melampaui batas. Saya merasa itu adalah salah satu alasan saya memiliki kepercayaan diri. Bahkan ketika saya masih remaja, saya sedikit tomboi, saya selalu memiliki rambut pendek, saya tidak dandan ke sekolah seperti kebanyakan remaja. Tapi ayah saya adalah orang yang selalu mengirimkan saya pesan "Selamat pagi, putriku yang cantik...". Dia juga memuji saya bahwa saya anak yang cerdas, dan sebagainya. :') Di sisi lain, ibu saya tidak sering memuji saya; dia adalah si tangguh, tetapi dia memuji saya atas usaha yang saya lakukan, dan ketika saya akhirnya mencapai sesuatu. Kedua orang tua saya juga mengajari saya bahwa tidak apa-apa terkadang kalah ketika saya tidak memenangkan kompetisi untuk pertama kalinya setelah menang berkali-kali. Mereka ada di sana untuk menyemangati saya, baik secara fisik maupun mental.

Sebagai ibu (yang cukup) baru, saya berusaha membantu Izzy dalam membangun kepercayaan dirinya. Dia telah menari sejak dia masih bayi, tetapi saya perhatikan bahwa ketika dia tumbuh sedikit lebih besar, dia menjadi agak pemalu, terutama ketika kami menaruh semua perhatian padanya. Misalkan, ketika kami melihatnya menari, dan ketika kami mencoba menari bersama, dia tidak menghargainya. Dia memberi kami reaksi marah, dan berhenti. Saya belajar bahwa begitulah reaksi dia ketika dia malu. Saya mengatakan kepada daddy untuk jangan menatapnya langsung ketika kita melihatnya menari, jangan memberikan semua perhatian kepadanya, beri dia ruang terlebih dahulu. Jika kita ingin menari dengannya, menari saja, tetapi jangan tunjukkan semua perhatian padanya, bersikaplah seolah itu hal yang normal dan menyenangkan untuk dilakukan, dan berhasil! Sekarang, dia tidak malu berdansa dengan kami lagi! Saya dapat bertanya padanya apakah dia ingin menari atau tidak, dia menunjukkan gerakannya kepada saya, saya bersorak untuknya, dan dia bahkan mengajakku menari bersama.

Kesimpulan saya adalah memberikan afirmasi positif kepada anak-anak kita itu baik, terutama ketika anak-anak kita berusaha melakukan sesuatu. Kita tunjukkan apresiasi kepada mereka atas upaya yang mereka lakukan, dan memberi mereka pujian ketika mereka mencapai sesuatu. Ajari mereka untuk menghargai prosesnya. Kita bisa mencapai sesuatu jika kita terus berlatih dan harus gigih meski menghadapi semua rintangan.

Pengingat untuk kita: Tetaplah menjadi buku yang terbuka, dan orang yang setengah gelas penuh. Teruslah membaca lebih banyak buku, menonton lebih banyak video, bertanya kepada teman-teman kita, dll, apa pun yang dapat membantu kita untuk belajar lebih banyak. Tapi satu hal yang perlu diingat, kita harus tetap rendah hati. Karena orang tua yang menganggap dirinya lebih baik dari orang tua lainnya adalah hal yang buruk. ;) Semoga berhasil untuk kita semua!

Comments